Slimme zet om “Wie is de Mol?” naar zaterdagavond te verplaatsen?

widm_700x466_UM_visual_post_gridOp zaterdag 2 januari 2016 is het nieuwe seizoen van Wie is de Mol? van start gegaan op NPO1. Dit jaar is het programma van de vertouwde donderdagavond naar de zaterdagavond verplaatst. Heeft dit effect op de kijkcijfers en het kijkersprofiel?

De kijkcijfers van de eerste drie afleveringen laten voor het eerst sinds jaren een daling zien. Vorig jaar trok Wie is de Mol? gemiddeld bijna 3 miljoen kijkers* (2.963.000 in de doelgoep 6+) tijdens de eerste drie afleveringen. Dit jaar weet het programma slechts 2,6 miljoen kijkers (2.605.000 6+) te bereiken.

Naast dat de kijkcijfers teruglopen is ook het kijkgedrag van de Wie is de Mol? kijker veranderd. Slechts 64% van de kijkers heeft dit jaar real time de uitzending gekeken. Daarmee heeft 36% van de kijkers de afleveringen uitgesteld gekeken (op een later tijdstip teruggekeken of na het pauzeren tijdens het kijken vervolgens op een later tijdstip verder gekeken). In 2015 keek nog maar 27% van de kijkers uitgesteld en in 2014 zelfs 24%.

Het profiel van de kijker is vergeleken met 2015 niet anders. Nog steeds 70% van de kijkers is ouder dan 35 jaar. Daarnaast is de helft van de uitgesteld kijkers jonger dan 35 jaar. Maar ook ouderen weten steeds beter het ‘opnemen-knopje’ te vinden. Een kwart van de niet-live kijkers is een 50+-er.

Een reden voor de daling in kijkcijfers en de verschuiving in kijkgedrag kan zijn dat de kijker meer prioriteit geeft aan andere tv programma’s. Tegenover Wie is de Mol? op zaterdag 2 januari stonden namelijk de goed bekeken programma’s de Nationale IQ test 2016 op RTL4 en het WK Darts op RTL7. Daarnaast is op zaterdag 9 januari op RTL4 het nieuwe seizoen van Weet ik veel? van start gegaan. Dit is een sterkere concurrentie dan op de donderdagavond in de voorgaande jaren.

Wie is de Mol? heeft nog zeven afleveringen te gaan. Wij zijn erg nieuwsgierig of ze kijkers weten terug te winnen en hoe het kijkgedrag zich verder gaat ontwikkelen.
Audrey Blankers,
AV Consultant

*Bron: SKO, doelgroep 6 jaar e.o. (15.584.000 personen)

Share Button

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *